Ramen – w czym tkwi sekret japońskiego dania?

Ramen to jedno z najbardziej znanych dań kuchni japońskiej. W ostatnich latach zyskał na popularności – dziś spożywa się go tak samo często jak sushi. Niewiele osób jednak wie, czym tak naprawdę jest ramen, jak się go przyrządza oraz że istnieje kilka rodzajów tej pożywnej zupy.

Ramen Shoyu butaniku

Ramen: liczy się makaron

Ramen to po prostu określony rodzaj makaronu pszennego. Jako danie, czyli bulion z makaronem i innymi dodatkami, trafił do Japonii z Chin na początku ubiegłego stulecia. Stał się znakomitą alternatywą w japońskiej diecie, która wówczas bazowała na ryżu.  Innymi słowy, ramen jest rodzajem pszennego makaronu, zalanego bulionem, podawanym z różnego rodzaju dodatkami. Co ważne, jedna porcja jest na tyle sycąca, że traktowana jak zwykle jako danie główne. Nie trudno się domyślić, że kwintesencją tej potrawy jest właśnie makaron, który musi pochodzić ze sprawdzonego źródła. W przypadku naszej restauracji wspiera nas Arigator Ramen z Warszawy. Dzięki temu mamy pewność, że dysponujemy najlepszej jakości produktem – charakteryzującym się dużą sprężystością, a przy tym cienkim i alkalicznym (o odpowiednim pH, odczyn zasadowy). 

Ramen: główne składniki

Właśnie składniki. To za ich sprawą powstaje dany typ ramenu, a w naszej restauracji serwujemy ich aż cztery. Nazwy składników w oryginalnym wydaniu dla wielu osób mogą być niejasne, wszak trudno spotkać je w polskiej kuchni. Warto zatem wytłumaczyć, czym są poszczególne elementy ramenu.

  • Miso –  pasta o gęstej konsystencji zrobiona ze sfermentowanej soi, często serwowana z dodatkiem ryżu, jęczmienia, soli oraz drożdży.
  • Wakame – to algi z gatunku brunatnic, w kuchni japońskiej używa się ich jako warzywa.
  • Chāshū – to plastry pieczonej lub duszonej wołowiny lub wieprzowiny.
  • Nori – inaczej wodorosty – te same, które występują w sushi.
  • Kombu – surowiec kulinarny uzyskiwany z kilku gatunków wodorostów
  • Mirin – słodka, płynna przyprawa o zawartości alkoholu 14%, uzyskiwana w wyniku zmieszania ryżu lekko sfermentowanego przy pomocy pleśni ryżowej z wódką ryżową
  • Shitake – nazywane inaczej twardnikiem japońskim, to popularny składnik kuchni wschodnioazjatyckiej. Choć same w sobie nie odznaczają się intensywnym smakiem, to doskonale komponują się z przyprawami, które nadają im wyrazistego aromatu
    sriracha-bardzo pikantny sos, którego głównym składnikiem są przetarte papryczki chili
  • Menma – to pędy bambusa.
Ramen Shoyu gyuniku

Ramen Shoyu gyuniku

Ramen Shoyu gyuniku to najbardziej popularna i podstawowa wersja pośród wszystkich odmian. Przyrządza się ją na bazie bulionu wołowo-wieprzowego, bazą jest tare (czyli „element płynny”, do stworzenia którego użyto mieszanki sosów sojowych, a który po zmieszaniu z bulionem nadaje ramenowi słoności i głębokiego smaku). Zwykle serwujemy go z marynowaną wołowiną lub wieprzowym chashu. W roli dodatków do mięsa wołowego występują: liść kapuściany pok choy, grzyby shitake, menma (czyli sfermentowane pędy bambusa), czerwona cebula, szczypior oraz marynowane jajko ajitsuke: przypominające nasze jajko na miękko – o ściętym białku i płynnym żółtku. Natomiast do ramenu wieprzowego jako dodatki podajemy liść kapuściany pok choy, shitake, menme, maślaną kukurydzę, szczypior, jajko, a także olej mayu z palonego czosnku. 

Ramen Shoyu Kamo

Drugi rodzaj ramenu – Shoyu Kamo – przygotowywany jest na bulionie drobiowo-wołowym, bazą zaś jest tare tworzone na sosach sojowych i intensywnych, aromatycznych przyprawach korzennych z piersią kaczki sous vide, szparagami, marynowanymi grzybami shimeji, menma, czerwona cebulą, szczypiorem oraz jajkiem. 

Ramen Shoyu Kamo
Ramen Miso gyokai

Ramen Miso gyokai

Kolejny, a zarazem trzeci typ serwowanego przez nas ramenu to Miso gyokai, na który składa się bulion z owoców morza i dwóch rodzajów past miso. To propozycja idealna dla tych, którzy rozsmakowują się w rybnych smakach i kochają owoce morza. Jako dodatek do zupy podajemy pieczonego łososia, krewetki, ośmiornicę w towarzystwie rukoli, pomidorków koktajlowych oraz edamame (strączki fasoli, które są bardzo popularne w Japonii), szczypiorkiem, jajkiem. Ten ramen serwowany jest też z naruto, czyli ciastkiem rybnym oraz olejem krewetkowym. 

Ramen bez mięsa: Vege tantanmen

Ostatni z serwowanych ramenów to propozycja dla osób, które w codziennej diecie nie spożywają mięsa. Vege tantanmen to bardzo gęsty bulion vege przygotowany na tare z ucieranego sezamu (stąd jego intensywnie sezamowy smak, który wyczujemy także w  tahini), któremu towarzyszą sojowe mielone mięso, pok choy, edamame, shimeji, szczypiorek, kukurydza oraz orzeszki ziemne.

Vegan Tantanmen Ramen

Zupa ramen to wyjątkowo pożywne danie

Wartości odżywcze ramenu oraz właściwości tego dania zależą w dużej mierze od użytych do jego przygotowania składników. Tym, co jednak zawsze cechuje ramen jest jego sytość i wysoka zawartość węglowodanów – z racji na występujący w tym daniu makaron. 

Poza tym, ramen cechuje wysoka zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych i sodu. Z racji na to, że bulion gotowany jest na mięsie/kościach, wśród wartości odżywczych znajdziemy również białko, kolagen, witaminy z grupy B, witaminę A, a także potas, magnez, żelazo i wapń.

Porównując to danie do polskiej kuchni, można nazwać ramen niezwykle esencjonalnym rosołem, któremu słusznie przypisuje się wartości lecznicze i wspomagające, związane z poprawą odporności i funkcjonowania układów pokarmowego czy oddechowego, jak również kondycji stawów oraz kości.